Kung Fu

Traditioneel Kungfu betekent historie. Historie van veel dingen, niet alleen de technieken van de Hung Gar Kungfu. Er zit een rijke historie aan Hung Gar en niet in de minste plaats waar het vandaan komt.

Stijl: Hung (Ga) Kuen

Traditionele Hung Gar Vuistvormen

Ondanks het feit dat veel scholen onnoemelijk veel verschillende vormen opnoemen als onderdeel van Hung Gar, zijn er eigenlijk maar 4 basis vormen die van belang zijn. De overige zijn hergegroepeerde technieken om geleidelijk aan de grotere vormen te leren.

De 4 zuilen zijn:

  • Gung Gee Fok Fu Kuen
  • Fu Hok Seung Ying Kuen
  • Sap Sin Kuen
  • Tit Sin Kuen

Deze zuilen bevatten alle technieken van Wong Fei Hung Hung Gar Kungfu en op de juiste manier getraind geven ze je alle inzichten in Chi Kung en Techniek. Alle scholen binnen de Chiu Chi Ling Hung Gar Association beginnen met de Moi Fa Kuen vorm. Deze is binnen alle scholen gelijk en is essentieel bij het leren van standen en houdingen. Binnen de Stichting School van de Tijger hebben we bovendien de Lau Hu Quan, ofwel Tijger School Vuistvorm. Deze wordt naast de Moi Fa Kuen getraind om de samenvoeging van elementen die richten op evenwicht, lenigheid en richtingsgevoel.

Overige Traditionele Vuistvormen

Naast de vier zuilen van Hung Gar vuistvormen, zijn er vele geadopteerde vormen en vormen van scholen die niet meer zo bekend zijn, maar waarvan de waarde volgens Hung Gar leiding onmisbaar is en moet worden meegenomen in de ontwikkeling. Voorbeelden hiervan zijn: Lau Gar vormen, Mok Gar en Chow Gar.

Wapenvormen

Naast de vuistvormen, waar een Kungfu leerling mee begint, zijn er ook vele wapenvormen, om er een aantal te noemen: Enkel Mes, Dubbel Vlindermes (niet de europese ‘vlindermessen’, maar zeer korte breedzwaardvormige messen), sabel, recht zwaard (Jian), Breed zwaard (Dao), Staf (kort, lang, pakua), Speer, Helbaard, 3delige staf, waaier, voetenbank. Dit zijn niet alle mogelijkheden, maar wel de veel voorkomenden. Niet ieder wapen is voor iedere leerling weggelegd, echter is King Monkey Staff een standaard onderdeel van de basisontwikkeling.


Principes

Basis van Kung Fu

Kung Fu is verre van alleen een fysieke aangelegenheid. Natuurlijk train je om vormen en handelingen te leren, maar om er de juiste toepassing voor te vinden, is het belangrijk om ook de theorie van Kung Fu en het innerlijke ervan te kennen. Niet alleen ervan af te weten, maar sommige dingen zijn nog belangrijker om je eigen te maken dan de vorm.

In films (het medium dat ons meestal aanmoedigt om een martial arts te gaan leren), is er altijd een goede en een kwade kant. De kwade kant heeft bepaalde eigenschappen die eigenlijk altijd tot problemen leiden. De goede kant kan ook tot problemen leiden, maar meestal per ongeluk. Ondanks dat deze films uit het verre oosten komen, waar wij als westerlingen vaak weinig begrijpen van culturele verschillen, begrijpen we toch de begrippen (zelfs de nuances) die in de films naar voren komen (Goed, Kwaad, Eer, Respect). Deze begrippen zijn niet door de filmmakers bedacht, maar zoals je waarschijnlijk wel zult begrijpen komen die voort uit de martial arts zelf (doorvlochten met lokale cultuur, die vaak het onbegrip oproept).

Moraal van het verhaal

Al sinds een aantal eeuwen kent de martial arts een globale morale code. Degene die ik hier voorzet wordt de Shaolin Moraal genoemd (maar iemand met gezond verstand komt zelf tot vergelijkbare regels), welke afgeleid zijn van de 12 Shaolin Ethieken, de 10 Shaolin Verboden en de 10 Shaolin Geboden. Hoewel deze uit een andere tijd en cultuur komen, kun je een redelijk goede algemene noemer vinden in alle regels.

Natuurlijk zijn die regels die voorkomen uit een periode die andere normen en waarden kende dan wij nu. Sommige dingen lijken vanzelfsprekend (vergis je niet, ze lezen is iets anders dan ze leven), maar andere zijn soms nu niet meer helemaal mogelijk: Wreedheid en misdaad een halt toe te roepen kan maar tot een bepaalde hoogte, sommige dingen zijn werk van de politie (dat moet je niet weerhouden om bij de politie te gaan overigens). Vroeger was het iets duidelijker wie een misdadiger was en wie niet. De grenzen hiervoor lagen anders. Tegenwoordig kan voor de een iemand die door rood rijdt een misdadiger zijn, voor de ander iemand die een ander vermoord.

In vrijwel alle vechtkunsten die een basis in Boeddhisme of Taoïsme hebben, kennen een verwerking van de volgende regels, ik noem ze hier voor de koppeling aan Hung Gar ‘De Tien Tijgers van Kanton’:

  • Handel altijd rustig en spreek rustig
  • Wees eerlijk en open, maar tegelijk nederig en leergierig (ook als je iemand helpt)
  • Wees vriendelijk en genereus
  • Help anderen, of ze nu zwak zijn of gewoon hulp nodig hebben
  • Voorkom misbruik, ruzie en wreedheid (begin deze nooit zelf en voorkom ze waar mogelijk, eindig ze zonder wreedheid te begaan)
  • Leer vol discipline en met diepgang
  • Wees voorbereid op situaties, houd controle
  • Heb respect voor je meester, voorouders van je lijn en alle kungfu stijlen
  • Heb respect voor je medeleerlingen en school
  • Bescherm en verspreid de kennis van Kung Fu aan de juiste personen

Deze ‘tien tijgers’ zijn de verzameling van de eerder genoemde regels. De waarheid is echter ver van mooi: De regels zijn niet van het begin van de Kungfu, echter vanuit het boeddhisme en Taoïsme zijn deze leerstellingen doorgesijpeld in de scholen die naast Kungfu ook boeddhistisch of Taoïstisch waren. Er waren vroeger legio aan Kungfu scholen die zich niet aan morele of ‘ridderlijke’ codes hielden. De betere scholen leerden alleen leerlingen die zich een toonbeeld toonden voor de school (dit verwachten wij binnen onze school ook). De mindere scholen gaven les voor veel geld en vonden het allemaal wel best wat je verder deed.


Erfenis van Shaolin

Traditioneel Kungfu betekent historie. Historie van veel dingen, niet alleen de technieken van de Hung Gar Kungfu. Er zit een rijke historie aan Hung Gar en niet in de minste plaats waar het vandaan komt. Hung Gar of Hung Kuen is een van de overgebleven onderdelen uit de Zuidelijke Shaolin Tempel. De stijl moest door politieke perikelen ondergronds en heeft hierdoor niet meer de naam ‘Shaolin kungfu’, maar Hung Gar (Hung Familie kungfu) gekregen. Het is hierom vernoemd naar Hung hei Gwoon (let op, de achternaam wordt in China als eerste genoemd. Het is dus niet van Wong fei Hung afkomstig).Dit is echter geen echte naam, maar een fictieve die verwijst naar de eerste Ming Keizer. De Rode generaals (Hung/Hong betekent rood) hielden de stijl in ere en gebruikte hem in hun strijd tegen de Ching Dynastie.

Lam Sai Wing was de belangrijkste leerling van Wong fei Hung. Wong fei Hung is een van de volkshelden van China. Vooral om zijn invloed op de Boxersopstand.

Via Lam Cho, Chiu Kao en grootmeester Chiu Chi Ling, is de kunst van Hung Gar Kungfu naar Nederland gekomen. Sifu Klaas Padberg Evenboer heeft gezorgd dat de stijl vanuit zijn school inmiddels verspreid is naar diverse andere scholen.

Sifu Richard van Ark was een van de hoogste leerlingen bij sifu Padberg en heeft, na jaren training, zijn eigen school ‘De van Ark Academie’ in Zeewolde geopend. Na ook in Enkhuizen een school te hebben gestart, begon sifu Mark de Haan (toen nog geen sifu) meer en meer in de school te helpen (zoals gewoon is in kungfu). Vooral toen de school vanuit Zeewolde naar Lelystad werd verhuisd en sifu Mark inmiddels veel van de stijl eigen had gemaakt, nam hij veelal zaken waar bij lessen en evenementen.

Uiteindelijk is in 2010 de van Ark Academie voor (toen) onbekende tijd gestopt gegaan en is sifu Mark de ‘School van de Tijger’ (met goedkeuring van sifu Richard) begonnen. Dit kwam in eerste instantie vooral omdat er nog leerlingen waren die verder wilden leren, maar uiteindelijk is het ook voor sifu Mark een mogelijkheid om verder te leren. Inmiddels is de school sterk gegroeid en heeft het een kindergroep, jeugdgroep en volwassenengroep.